Heb je een vraag?
Zoekresulaten
Geen resultaten gevonden.
Coronamaatregelen en beleid
-
Waar dien ik rekening mee te houden i.v.m. Corona?
Voor de meest actuele informatie omtrent de maatregelen m.b.t. het Coronavirus, kunt u de volgende pagina bezoeken: https://www.cruisereizen.nl/reisinformatie
-
Wat wordt er verstaan onder volledig gevaccineerd?
De meeste rederijen volgen de WHO (World Health Organisation) adviezen. Houd er rekening mee dat dit beleid anders kan zijn dan het beleid van het RIVM: Onder volledig gevaccineerd wordt in de meeste gevallen verstaan wanneer je uiterlijk 14 dagen of meer voor vertrek een volledige set vaccinaties hebt ontvangen met een goedgekeurd Covid-19-vaccin in overeenstemming met lokale regelgevingen, waaronder Pfizer, Moderna, AstraZeneca, Janssen. Combinaties van 2 merken, zoals AstraZeneca + Moderna wordt veelal niet gezien als volledig gevaccineerd. Een herstel van Covid-19 besmetting i.c.m. 1 dosis van één merk wordt veelal niet gezien als volledig gevaccineerd (Janssen kan hier een uitzondering op zijn, controleer dit goed) Houd er rekening mee dat de laatste vaccinatie uiterlijk 14 dagen voor vertrek uitgevoerd dient te zijn. Een booster prik wordt geadviseerd. Controleer ook goed op het moment van boeken en vertrek of dit verplicht is. Ook voor kinderen kan er een vaccinatieverplichting gelden, dit verschilt per rederij en per bestemming. In sommige gevallen geldt dit voor kinderen vanaf 5 jaar en in andere gevallen vanaf 12 jaar. Vaccinatiebewijzen moeten geldig zijn voor de duur van de hele cruise.
-
Is een boostervaccin vereist?
In de meeste gevallen is een boostervaccin nog niet verplicht. Wel wordt het ten strengste geadviseerd, daar de regelgeving te allen tijde kan veranderen. Ook is er hiermee zekerheid dat de vaccinatiestatus behouden blijft.
-
Is de vaccinatie ook vereist voor inscheping van kinderen?
Ook voor kinderen kan er een vaccinatieverplichting gelden, dit verschilt per rederij en per bestemming. In sommige gevallen geldt dit voor kinderen vanaf 5 jaar en in andere gevallen vanaf 12 jaar.
-
Welke vaccins worden geaccepteerd?
De meeste rederijen volgen de WHO (World Health Organisation) adviezen. Houd er rekening mee dat dit beleid anders kan zijn dan het beleid van het RIVM: Onder volledig gevaccineerd wordt in de meeste gevallen verstaan wanneer je uiterlijk 14 dagen of meer voor vertrek een volledige set vaccinaties hebt ontvangen met een goedgekeurd Covid-19-vaccin in overeenstemming met lokale regelgevingen, waaronder Pfizer, Moderna, AstraZeneca, Janssen. Combinaties van 2 merken, zoals AstraZeneca + Moderna wordt veelal niet gezien als volledig gevaccineerd. Een herstel van Covid-19 besmetting i.c.m. 1 dosis van één merk wordt veelal niet gezien als volledig gevaccineerd (Janssen kan hier een uitzondering op zijn, controleer dit goed) Houd er rekening mee dat de laatste vaccinatie uiterlijk 14 dagen voor vertrek uitgevoerd dient te zijn. Een booster prik wordt geadviseerd. Controleer ook goed op het moment van boeken en vertrek of dit verplicht is. Ook voor kinderen kan er een vaccinatieverplichting gelden, dit verschilt per rederij en per bestemming. In sommige gevallen geldt dit voor kinderen vanaf 5 jaar en in andere gevallen vanaf 12 jaar.
-
Hoe lang is mijn vaccinatiebewijs geldig?
In de meeste gevallen is je vaccinatiebewijs geldig, zolang er sprake is van volledige vaccinatie. Dit houdt doorgaans in 2x vaccinatie van eenzelfde merk of 1x Janssen. Uw vaccinatiebewijs is geldig tot 270 dagen na uw 2e vaccinatie. Controleer de vervaldatum goed in jouw CoronaCheck-App. Met een boostervaccinatie na eerder volledig doorlopen protocol te hebben heb je extra zekerheid dat je vaccinatiebewijs geldig is en blijft. Vooralsnog is dit geen verplichting. Vaccinatiebewijzen moeten geldig zijn voor de duur van de hele cruise. Controleer goed de voorwaarden van de rederij, want in enkele gevallen kan dit afwijken.
-
Moet ik testen voor vertrek of bij inscheping?
In de meeste gevallen is een negatief testresultaat bij inscheping vereist. Afhankelijk van de voorwaarden dient dit een Antigeen of PCR test te zijn. Houd rekening met het tijdvak waarbinnen dit afgenomen dient te zijn voor vertrek. Dit verschilt van 72 uur tot 24 uur voor inscheping. Houd er ook rekening mee dat het land van vertrek en dus inscheping ook om een negatieve test kan vragen met een bepaalde geldigheidsduur. Probeer deze zodoende dus op elkaar aan te passen. Daarnaast kan er bij inscheping nog een verplichte extra sneltest afgenomen worden door de rederij. Hier zullen geen extra kosten voor berekend worden.
-
Ik heb een herstelbewijs. Is dit geldig?
Dit kan verschillen per rederij en per bestemming, maar in de meeste gevallen niet. Een herstelbewijs is een toegangsbewijs uitgegeven door de GGD na een positieve PCR-test. Controleer goed de voorwaarden van de rederij en het land van aankomst. CruiseReizen.nl adviseert te allen tijde het volledige vaccinatieprotocol te doorlopen.
-
Wat is het verschil tussen een antigeen- en PCR test?
Om te reizen kan er om een negatief testbewijs gevraagd worden. Deze testbewijzen kunnen geleverd worden door RIVM gevalideerde organisaties. Let op, een GGD test wordt niet geaccepteerd als reisverklaring. Een antigeentest is een sneltest, waarbij het resultaat vaak binnen 2 uur (en in veel gevallen sneller) afgegeven wordt. Kies altijd voor een Antigeen test met reiscertificaat. De antigeentest toont bepaalde eiwitten van het virus aan in neus- en/of keelslijm. Zo weet je snel of je nu het virus bij je draagt. De test geeft sneller uitslag dan de PCRpolymerase chain reaction-test maar is wel minder gevoelig. Bij een PCR test ontvang je het resultaat vaak binnen 24 uur (in sommige gevallen sneller of tegen een meerprijs). Kies altijd voor een PCR test met reiscertificaat. De PCR-test toont specifiek stukjes genetisch materiaal van het coronavirus SARSsevere acute respiratory syndrome-CoVcoronavirus-2 aan. Het is de meest gebruikte en meest betrouwbare test. Met een wattenstaafje wordt een uitstrijk genomen uit de neus en keel. Dit gaat naar een laboratorium voor de PCR-test. Bij de PCR-test worden kopietjes van een deel van het virus gemaakt.
-
Moet ik een testbewijs meenemen?
Ja, kies altijd voor een test met reiscertificaat. Print de testuitslag en neem deze mee als bewijs. Het testresultaat zal ook aan je CoronaCheck-App toegevoegd worden, maar neem altijd een fysiek geprint exemplaar mee.
-
Kan ik ook een antigeen zelftest thuis doen en het resultaat meenemen?
Nee, een antigeen zelftest wordt niet geaccepteerd voor inscheping. In geval dat een Antigeentest geaccepteerd wordt, dient dit door een officiële instantie afgenomen te zijn met reisverklaring.
-
Waarom kunnen de regels per rederij en per bestemming en vaarroute anders zijn?
De rederijen hebben zich aan internationale regels te houden. In de meeste gevallen is het beleid opgesteld naar aanleiding van de van het WHO, de Amerikaanse CDC of het ECDC. Deze kunnen afwijken van nationale regels. Daarnaast doet een cruise vaak meerdere havens en landen aan met elk hun eigen regels. De rederijen vertalen deze diverse regelgevingen naar een eenduidig van toepassing zijnde beleid voor vertrek.
-
Ik vertrek al een aantal dagen voor mijn cruise naar het land van inscheping, heeft dit gevolgen?
Ja, dat is zeker mogelijk. Let met name op het vaccinatie- en testbeleid van het land van aankomst en uiteindelijk de regelgeving vanuit de rederij op de dag van inscheping. Valt de dag van aankomst in het land op een andere dag dan inscheping, houdt er rekening mee dat in dat geval het mogelijk kan zijn dat u zich twee keer moeten laten testen. Zowel in Nederland (voor vertrek) en op een andere dag in het land van aankomst (voor inscheping).
-
Waarom zijn de regels anders dan in Nederland?
De rederijen hebben zich aan internationale regels te houden. In de meeste gevallen is het beleid opgesteld naar aanleiding van de van het WHO en de Amerikaanse CDC. Deze kunnen afwijken van nationale regels.
-
Moet ik een mondkapje dragen?
In de meeste gevallen is het dragen van een mondkapje op doorstroom locaties en plekken waar geen 1,5m afstand gehouden kan worden op het schip verplicht voor alle reizigers. Voor kinderen kunnen andere regels gelden. Indien een mondkapje niet verplicht is, dan zal het wel geadviseerd worden.
-
Zijn er nog andere maatregelen waar ik rekening mee kan houden?
Het kan zijn dat de rederij bij het inschepen en tijdens de cruise nog enkele aanvullende maatregelen treft om de veiligheid en gezondheid van de gasten te garanderen. Denk hierbij aan:
- Vaccinatie- en testprotocollen
- Gespreide instaptijden
- Gezondheidsscreening bij inscheping
- Verminderde bezettingsgraad op het schip
- Verhoogde reinigingsmethodes door het geheel schip
- Medisch centrum aan boord
- Mondkapjes op diverse (doorstroom)locaties
- Bediening in de (buffet)restaurants
- Dagelijkse schoonmaak van hut
- Georganiseerde excursies (mogelijk niet vrij van boord lopen)
-
Lastig al die verschillende vereisten, is er een simpel en duidelijk advies?
CruiseReizen.nl adviseert voor al haar reizigers het volledige vaccinatieprotocol (twee prikken) van één merk (Pfizer, Moderna of AstraZeneca) te doorlopen, met boostervaccin waarbij de laatste vaccinatie ten minste 20 dagen voor vertrek uitgevoerd dient te zijn. Daarnaast adviseren wij alle reizigers dat zij bij inscheping een negatieve PCR test resultaat met reisverklaring kunnen tonen welke binnen 48 uur voor inscheping is afgenomen.
-
Wanneer komen de regels te vervallen?
Het verloop van het virus en de maatregelen en regelgeving valt helaas niet te voorspellen. De rederijen zullen in de maatregelen versoepelen wanneer de autoriteiten dit toelaten.
-
Hoe is de cruise ervaring aan boord?
Heel goed, alle maatregelen en voorbereidingen zijn er om aan boord te kunnen genieten van een zorgeloze tijd. Hierbij kun je uiteraard genieten van alle gemakken van wat een cruise te bieden heeft. Denk aan fantastisch eten in diverse specialiteiten restaurants, excellente service, geweldige shows, leuke faciliteiten voor vermaak, goed georganiseerde excursies, unieke bestemmingen en nog veel meer.
-
Ik ben niet gevaccineerd, wat nu?
Wellicht is het nog mogelijk om te voldoen aan het vaccinatieprotocol, neem hiervoor direct contact op met de GGD om een afspraak te plannen. Houd er rekening mee dat de laatste (tweede) vaccinatie ten minste 14 dagen voor inscheping plaats moet hebben gevonden. Is dit niet haalbaar, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de klantenservice van CruiseReizen.nl via het e-mailadres klantenservice@cruisereizen.nl.
-
Ik denk dat mijn vaccinatiestatus mogelijk niet voldoende is, wat nu?
Wellicht is het nog mogelijk om te voldoen aan het vaccinatieprotocol, neem hiervoor direct contact op met de GGD om een afspraak te plannen. Houd er rekening mee dat de laatste (tweede) vaccinatie ten minste 14 dagen voor inscheping plaats moet hebben gevonden en je vaccinatiebewijs gedurende de gehele cruise geldig is. Is dit niet haalbaar, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de klantenservice van CruiseReizen.nl via het e-mailadres klantenservice@cruisereizen.nl.