Advies nodig? Wij zijn vandaag tot 21:00bereikbaar
  • Maandag 9:00 - 21:00
  • Dinsdag 9:00 - 21:00
  • Woensdag 9:00 - 21:00
  • Donderdag 9:00 - 21:00
  • Vrijdag 9:00 - 21:00
  • Zaterdag 11:00 - 20:00
  • Zondag 11:00 - 20:00
Laatste updates omtrent de geplande reizen. Meer informatie
CruiseReizen.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om de website goed te laten functioneren. Daarnaast kunnen wij tracking cookies van derden plaatsen. Door verder gebruik te maken van onze website, geeft u toestemming om tracking cookies te plaatsen, meer informatie of instellen.

Veelgestelde cruise vragen - CruiseReizen.nl

Heb je een vraag?

Accommodatie

  • Wat is een garantiehut?

    Een garantiehut wil zeggen dat je niet direct een hutnummer toegewezen krijgt, maar dat je later door de rederij ingedeeld wordt. Dit gaat vaak computergestuurd. Het kan zijn dat je in een duurdere hut geplaatst wordt (dit kan ook een hut met beperkt uitzicht zijn indien je een voordeligere hut categorie reserveert). Hiervoor hoef je uiteraard niet bij te betalen. Bij een boeking met een garantiehut is het nooit mogelijk een voorkeur voor ligging van de hut op te geven. Het komt weinig voor maar het kan voorkomen dat je bij MSC Cruises tijdens de cruise 1 maal van hut moet wisselen. Als je bij MSC Cruises een hut boekt op garantiebasis voor drie of vier personen, dan kan het voorkomen dat de rederij 2 hutten toewijst.

  • Met hoeveel personen kan ik in een hut?

    Je kunt in veel gevallen met maximaal 4 personen in een hut verblijven. Houdt wel in gedachten dat de ruimte erg beperkt is. Voor de derde en vierde persoon wordt vaak de bank omgebouwd tot een comfortabel bed, een stapelbed of een pullman/sofa bed. Een aantal rederijen hebben schepen waarbij het wel mogelijk is om met 5 passagiers te verblijven in 1 hut, onder andere Disney Cruise Lines, Aida Cruises, MSC Cruises en Royal Caribbean.

  • Hoeveel voltage heb ik in mijn hut?

    De meeste schepen hebben 110V en/of 220V stopcontacten, soms is een verloopstekker nodig. Vaak staat dit vermeld op de reisdocumenten van de rederij!

  • Is er airconditioning in de hut?

    Ja, veelal kun je dit zelf regelen in je hut. Verder zijn de schepen in de openbare ruimten voorzien van airconditioning.

  • Moet ik mijn vluchttijden doorgeven voor de transfer?

    Ja, dit kun je doen bij het online inchecken. Dit is nodige zodat de Holland America Line weet hoe laat ze je transfer moeten plannen.

  • Hoe lang moet ik wachten op mijn transfer?

    Er wordt gestreefd naar een zo goed mogelijk schema voor alle reizigers. Helaas komt het wel eens voor dat de transfer niet direct aansluit op de vluchttijden die je hebt doorgegeven.

  • Ons schip vertrekt vanuit Amsterdam of Rotterdam. Hoe laat kunnen wij van tevoren inchecken?

    De juiste check in tijden voor uw desbetreffende reis vind je op de reisbescheiden.

  • Kun je een baby bedje in de hut zetten bij AIDA?

    Ja, dit kan. Enkel als je in een buitenhut of een balkon hut verblijft past er een babybedje in de hut. Aleen aan boord van de AIDAnova is dit ook mogelijk bij een binnenhut.

  • Zijn er handdoeken en badlakens aanwezig in de hutten?

    Ja, uiteraard zijn er standaard handdoeken in de hut aanwezig. Ook zullen er in de badkamer rekken gevuld met badhanddoeken ter beschikking zijn.

  • Wat zijn de afmetingen van een bed op de AIDAnova?

    Alle bedden op de AIDAnova hebben dezelfde afmetingen, namelijk 2 meter lang, 158 cm breed en 54 cm hoog.

  • Met welke valuta betaal ik op de eilanden?

    In Fort Lauderdale, Half Moon Cay, Grand Turk en Bonaire betaalt u met Amerikaanse dollars. In Amber Cove (Dominicaanse Republiek) betaalt u met de Dominicaanse Peso. Op Curacao betaalt u met de Antilliaanse Gulden, maar ze accepteren op veel plaatsen ook de Amerikaanse dollar. Op Aruba betaalt u met de Arubaanse florijn, maar ook hier accepteren ze ook veel plaatsen de Amerikaanse dollar.

  • Kan ik water drinken aan boord?

    Ja, het kraanwater aan boord is drinkbaar. Het smaakt waarschijnlijk wel anders dan u gewend bent. U kunt uiteraard ook flessen water kopen aan boord.

  • Heb ik een wereldstekker nodig?

    Aan boord zult u in uw hut zowel 110 als 220 volt stopcontacten hebben. Indien u van tevoren of achteraf nog in Amerika verblijft heeft u een wereldstekker nodig, in Amerika is het elektriciteitsnetwerk namelijk gebaseerd op 110 volt.

  • is er een televisie? of zoals in het vliegtuig een keuze van de films die men kan kiezen?

    Er zijn televisies aanwezig in de hut. Hier kunt u verschillende kanalen op bekijken met Nederlandse ondertiteling. Ook zijn er verschillende films die u gratis kunt bekijken tijdens uw cruise.

  • is er een verplaatsbare stoel in de hut die kan worden gebruikt tijdens het douchen?

    Er is een zitje aanwezig in de hut, echter deze kan niet gebruikt worden onder de douche. De rederij heeft een notitie gemaakt in uw boeking met de preferentie voor een zitstoeltje in de douche. Wel raad ik u aan om dit nogmaals aan te geven bij de receptie of uw hut steward. Zij helpen u hier graag mee verder tijdens uw verblijf aan boord.

  • Hebben wij een tweepersoonsbed / king size ?

    De meeste hutten zijn standaard geschikt voor 2 personen. In de hut staan vaak twee losse bedden welke tegen elkaar aangeschoven staan. Wil je liever 2 aparte bedden? In veel gevallen is dit mogelijk (met uitzondering van bijvoorbeeld Aida Cruises). Geef dit dan aan bij je persoonlijke Cruise Specialist zodat dit doorgegeven kan worden aan de rederij. Je hutsteward zal er voor zorgen dat de bedden apart komen te staan.

  • Wat is de lengte van het bed?

    De meeste bedden hebben een lengte van 2 meter. Ben je iets langer? Dan kijken wij graag welk type hut (en bed) het beste bij je past. In sommige gevallen kan het bed nog iets uitgeschoven worden.

  • Wanneer kan ik in mijn hut?

    Meestal kan je gelijk in de hut. Soms is de hut nog niet klaar, maar dan kan je vaak wel alvast je handbagage afgeven.

Algemeen

  • Mag ik roken aan boord?

    Op de meeste schepen mag je niet roken in de restaurants en hutten (ook niet op de balkons). Wel is er een beperkte mogelijkheid om te roken in publieke ruimtes zoals bars en lounges. Ook kun je op het open dek op de aangewezen delen roken. Rokersvriendelijke rederijen zijn: Costa Cruises en Norwegian Cruise Lines.

  • Wat betekent tenderen?

    Indien het schip niet aan de kade kan afmeren, word je door motorsloepen naar de kade gebracht.

  • Kan de prijs van mijn cruise gewijzigd worden?

    Alle rederijen werken met dagprijzen. De tarieven zijn afhankelijk van vraag en aanbod. Op het moment dat je een reservering gemaakt heeft, staat de prijs vast. In heel uitzonderlijke gevallen, kan het zijn dat je een extra naheffing krijgt van de havengelden.

  • Als er een aanbieding komt op mijn reeds gereserveerde cruise, kan ik dan de prijs laten aanpassen?

    Dit is in de meeste gevallen niet mogelijk.

  • Wat gebeurt er als ik het schip mis?

    Het schip wacht niet op je en zal naar de volgende haven varen. Je kunt in de volgende haven inschepen.

  • Moet ik galakleding meenemen?

    Op bijna alle cruises is er minimaal 1 gala-avond of captain´s cocktail. Er wordt vaak verwacht dat de heren in pak verschijnen en de dames in een nette jurk. Een smoking en of galajurk is niet verplicht.

  • Wanneer vaart mijn schip?

    Over het algemeen vaart uw schip ´s nachts. Zo leg je iedere morgen aan in een nieuwe plaats. Er zijn ook dagen dat je de hele dag op zee bent. Op deze dagen kun je gebruik maken van alle faciliteiten aan boord van uw cruiseschip.

  • Wij zijn beiden onder de 21 jaar. Mogen wij op cruise?

    De minimumleeftijd is vastgesteld op 21 jaar. Je mag alleen reizen met iemand van 21 jaar of ouder in je hut. Een uitzondering moet altijd aangevraagd worden bij de rederij.

  • De route van mijn cruise is gewijzigd, mag ik nu annuleren of mijn geld terugkrijgen?

    Helaas mag een rederij altijd de route wijzigen. Zij zijn niet verplicht om hier een reden voor te geven. De redenen kunnen zijn: een onveilige situatie in de haven of te veel drukte in de haven. Dit is geen reden om kosteloos te annuleren of geld terug te krijgen. Je dient er rekening mee te houden dat dit kan gebeuren.

  • Ben ik verplicht om een excursie te reserveren via de rederij?

    Nee, dit ben je in de meeste gevallen niet verplicht. Vaak legt het cruiseschip vlakbij het centrum van een stad aan. Zo kun je op eigen gelegenheid of met een lokale taxi gemakkelijk het centrum van de stad bereiken.

  • Zijn de excursies via de rederij aan te raden?

    De excursies worden vaak op de Amerikaanse manier uitgevoerd. Je wordt ergens naartoe gebracht, krijgt even gelegenheid om rond te kijken en je gaat weer verder. Als je heel graag iets wilt zien in een bepaalde haven (het Colosseum in Rome, de Hermitage in Sint Petersburg, de Etna in Sicilië of wil duiken in het Caribisch gebied), dan adviseren wij je om dit te reserveren.

  • Ben ik verplicht om aan wal te gaan als ik ergens aanleg?

    Dit ben je niet verplicht. Het is misschien zelfs wel lekker rustig om aan boord te blijven terwijl iedereen de haven aan het ontdekken is.

  • Wat is er allemaal inbegrepen in de cruiseprijs?

    Inbegrepen bij een cruise zijn de maaltijden, diverse activiteiten, entertainment en de havengelden. Drankjes, fooien, excursies en overige uitgaven (bijv. casino, schoonheidsbehandelingen, kapper) worden op uw boordrekening belast.

  • Krijg je aan boord een stadskaart voor plek waar je aan wal gaat?

    Nee, er worden geen stadskaarten uitgedeeld aan boord. In sommige cruiseterminals zal er een VVV-kantoor medewerker aanwezig zijn die je meer informatie over het stadscentrum kan geven.

  • Kan je na een excursie nog op eigen gelegenheid het centrum in?

    Het is altijd slim om dit na te vragen aan boord. Zij kunnen je namelijk vertellen hoe laat het schip zal vertrekken en op welk tijdstip je uiterlijk weer terug aan boord dient te zijn.

  • Wat is een ESTA?

    ESTA is het Elektronisch systeem voor reistoestemming naar de VS via het Internet. Als je naar de Verenigde Staten wilt reizen en inwoner bent van een land dat onder het Visa Waiver Program valt, dan moet je een ESTA-reistoestemming (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Met andere woorden, een ESTA is een visum om de Verenigde staten binnen te komen.

  • Wat moet ik doen als ik tijdens het boeken nog een vraag heb?

    Je kunt altijd contact opnemen met onze reserveringsafdeling op telefoonnummer 010 7200500.

  • Volstaat een Belgische identiteitskaart voor een cruise naar Noorwegen met de Holland America Line?

    Het is mogelijk om met een ID kaart te reizen naar Noorwegen, echter wordt een paspoort aangeraden. Belangrijk! Indien St. Petersburg in de route zit, moet de klant in het bezit zijn van een Internationaal paspoort.

  • Welke visums heb ik nodig?

    Voor visum vragen verwijzen wij je door naar Visa4travel. Neem met hen contact op of bezoek de volgende website www.visa4travel.nl/cruisereizen

  • Hoe lang moet mijn paspoort nog geldig zijn?

    Het paspoort dient nog minimaal 6 maanden na je vertrekdatum uit het land van bestemming geldig te zijn.

  • Kan ik het water drinken op de eilanden?

    Op Aruba, Bonaire, Curacao is het kraanwater drinkbaar. Het kraanwater in de Dominicaanse Republiek (Amber Cove) en Grand Turk is niet drinkbaar. Ik raad u aan om daar gebruik te maken van flessen water. In Fort Lauderdale en Half Moon Cay kunt u het kraanwater drinken, maar smaakt het misschien anders dan u gewend bent. Als u het niet zo lekker vindt of twijfelt over de kwaliteit, kunt u altijd ervoor kiezen om een fles water te kopen.

  • Hoe zit het met mijn mobiele provider, kan ik mensen bereiken via bijvoorbeeld sms of internet?

    Als u op volle zee bent zult u geen telefoonverbinding hebben. Zodra het schip aanmeert en u zich dus in de buurt van land begeeft, zult u wel verbinding hebben. Echter raad ik u aan om goed de voorwaarden van uw mobiele provider te bekijken, want het kan erg prijzig worden in het buitenland. Tegen betaling kunt u, indien aanwezig, gebruik maken van de wifi en de internetruimtes.

  • Is het mogelijk in termijnen te betalen?

    Ja je kunt in termijnen betalen, als het bedrag maar minstens 8 weken voor het vertrek afgehandeld is.

Baby's en kinderen

  • Wat is de minimumleeftijd voor kinderen om mee te mogen?

    Bij de meeste rederijen mogen baby´s vanaf 6 maanden mee aan boord. Bij MSC en Disney cruise Lines mogen baby´s vanaf 3 maanden mee aan boord. Bij trans-Atlantische afvaarten is de minimumleeftijd 1 jaar.

  • Mag mijn baby of kind in het zwembad met een zwemluier?

    Indien er geen speciaal baby of kinderbadje aanwezig is aan boord van uw cruiseschip, is dit verboden.

  • Mijn kind is 18 jaar oud en gaat met ons mee op cruise, mag mijn kind alcohol drinken?

    In de meeste gevallen mag dit niet. De minimumleeftijd voor alcohol is 21 jaar. Indien je als ouder toestaat dat je kind alcohol drinkt, kun je dit veelal bij de check-in aangeven. Je kind krijgt dan toestemming om bier of wijn te drinken. Sterke drank is dan nog steeds niet toegestaan.

  • Mogen mijn kinderen gratis mee op reis?

    Kinderen tot en met 17 jaar betalen vaak een speciaal kindertarief. Helaas mogen zij niet gratis mee. Dit geldt ook voor baby´s.

  • Betalen mijn kinderen ook fooien?

    Uw kinderen betalen bij de kindvriendelijke rederijen vaak de helft minder aan fooien. Zij blijven wel altijd fooien betalen. Dit geldt ook voor baby´s.

  • Welke rederijen zijn kindvriendelijk?

    Dit zijn Costa Cruises, MSC Cruises, Norwegian Cruise Lines, Carnival Cruise Lines, Royal Caribbean Cruise Lines en Disney Cruise Lines (deze laatste 2 rederijen hebben echter geen speciale kindertarieven).

  • Werkt een babyfoon aan boord van het schip?

    Veelal wel, maar het bereik is afhankelijk van het type en de afstand.

Communicatie

  • Ben ik per telefoon bereikbaar op het schip?

    Het schip is beperkt bereikbaar via de satelliettelefoon en uitsluitend voor noodgevallen te gebruiken. Indien je gebruik maakt van je eigen mobiele telefoon, dan ben je afhankelijk van het bereik en de kosten van het dichtstbijzijnde land. Op volle zee zal je geen telefoonverbinding hebben.

  • Kan ik wifi of internet gebruiken?

    Tegen betaling kun je, indien aanwezig, gebruik maken van de wifi en de internetruimtes. Je kunt vaak een e-mail adres aanmaken dat je uitsluitend tijdens je cruise gebruikt. Zo ben je altijd bereikbaar voor familie en vrienden.

De website en online boeken

  • Hoe kan ik online boeken?

    Via de zoekfilter links op onze website kun je je wensen aangeven. Nadat de gewenste cruises naar voren komen, kun je je cruise, datum en hut kiezen en deze reserveren. In de rechterkolom zie je een overzicht van uw reservering.

  • Ik kan de cruisereis die ik zoek niet vinden, wat kan ik doen?

    Je kunt contact opnemen met de klantenservice van CruiseReizen.nl via telefoonnummer 010 7200500.

  • Ik moet een online betaling doen, is dit wel veilig?

    Online betalen bij CruiseReizen.nl is zeer veilig. CruiseReizen.nl maakt daarbij gebruik van het betalingssysteem Buckaroo.

  • Hoe weet ik of mijn bestelling goed is doorgekomen?

    Je ontvangt per e-mail een bevestiging van je reservering.

  • Wat is de aanbetaling van de reissom?

    Na de totstandkoming van de reisovereenkomst dien je een aanbetaling te doen van maximaal 35% van de totale reissom plus de eventuele geboekte vluchten en afgesloten verzekeringen. Indien je binnen 8 weken voor vertrek boekt, dien je de gehele reissom op het moment van boeken volledig te voldoen. In geval van een ‘non refundable’ aanbieding bedraagt de aanbetaling 100%.

Eten en drinken

  • Hoe geef ik mijn dieet wensen door?

    Je geeft je dieetwensen door aan je boekingskantoor, die er voor zorgt dat het dieet voor zowel de cruise als eventuele vluchten wordt doorgegeven.

  • Ik ben vegetariër, zijn daar aangepaste maaltijden voor?

    Er worden altijd vegetarische alternatieven aangeboden. Indien er een keer geen alternatief op de menukaart wordt vermeld dan kun je altijd je tafelsteward vragen wat de mogelijkheden zijn.

  • Wat is een drankenpakket en hoe werkt het?

    Een drankenpakket geeft je de mogelijkheid om voor een vaste prijs per dag te genieten van een selectie aan dranken die aan boorde worden aangeboden. Het drankenpakket kan enkel per persoon worden aangeschaft en alle reizigers in de hut dienen hetzelfde pakket te nemen. Het is dus niet mogelijk om dit drankenpakket te delen. Meer weten over drankenpakketten? Kijk dan op https://www.cruisereizen.nl/drankenpakket/

  • Is het toegestaan om dranken mee te nemen aan boord?

    Nee, het is niet toegestaan om eigen dranken mee te nemen aan boord. Sommige rederijen hebben hier een uitzondering op, daarbij zijn regels verbonden aan wat er wel mee mag aan boord.

  • Welke rederijen bieden Halal eten aan?

    MSC biedt halal eten aan. Dit moet 2 maanden van te voren aangevraagd worden én herbevestigd worden door MSC.

Faciliteiten

  • Zijn er winkels aan boord?

    Ja, er zijn afhankelijk van de grootte van het schip verschillende winkeltjes of een grotere winkel waar je van alles kunt kopen. De winkels zijn uitsluitend geopend indien het schip buiten territoriale wateren vaart.

  • Is er een wasserij?

    In je hut ligt een tas waarin je je wasgoed tegen betaling kunt afgeven aan de cabin steward. In je hut vind je de verdere informatie hierover.

  • klopt het dat je ook een armband kan aanschaffen voor aan boord i.p.v. een boordkaart bij MSC?

    Ja, er is aan boord inderdaad een armband die hetzelfde doet als een cruisekaart. Dit heet een MSC for Me armband, doormiddel van deze armband kunnen je aankopen doen, service boeken en de deur van je hut openen. De armbanden van kinderen beschikken over een Kids Locator (tegen een kleine toeslag bij te boeken in de app). Zo kunnen de ouders altijd zien wat de kinderen uitspoken! Kinderen tussen de 12 en 18 jaar mogen kiezen tussen een kids armand of een voor volwassene. Bij Aurea of Yacht Club gasten is de MSC for Me armband inbegrepen, voor de andere gasten is dit tegen betaling.

  • Is het mogelijk om de spa te boeken voor een bepaald aantal uur i.p.v. een hele dag?

    Ja, het is mogelijk om voor een bepaald aantal uur/dagdeel naar de spa te gaan.

  • Is gebruik maken van de fitness apparatuur aan boord gratis of tegen betaling?

    Aan boord kunt u gratis gebruik maken van de sportschool en apparaten. Indien u mee wilt doen aan een specifieke les of training is dit vaak tegen betaling. Dit zal op dat moment dan ook worden aangegeven.

Financiën

  • Hoe betaal ik aan boord?

    Al je uitgaven zoals drankjes, excursies en aankopen in de winkel worden op je boordrekening gezet. Je krijgt bij iedere aankoop een bonnetje dat je voor akkoord moet tekenen. Aan het einde van je cruisevakantie ontvang je de boordrekening in je hut ter controle, waarna dit bedrag van je creditcard zal worden geschreven.

  • Hoe geef ik de fooien?

    Het geven van fooien is een heel normaal gebruik tijdens een cruise. Over het algemeen zijn de fooien niet inbegrepen in de reissom. Een gemiddelde fooi is 8 euro of 12 USD p.p.p.d. Ook dit wordt automatisch op uw boordrekening bijgeschreven.

  • Kan ik mijn fooien laten verwijderen of op een andere manier voldoen?

    Het betalen van fooien is heel gebruikelijk. Het personeel aan boord van cruiseschepen maakt hele lange dagen voor een heel laag loon. Je kunt aan boord aangeven dat je in plaats van je fooien automatisch te betalen graag met een enveloppen systeem je fooien wil geven. Je geeft dan iemand (bijvoorbeeld je cabin steward) een persoonlijke fooi. Je kunt ook aangeven dat je niets wenst te betalen, maar je zult dan aan moeten geven waarom je de service slecht vindt.

  • Wat is boordtegoed?

    Aan het begin van de cruise wordt er door de rederij een bedrag gestort op je boordrekening. Dit bedrag kun je besteden aan boord van het cruiseschip. Het pasje waarmee je je deur naar je hut openmaakt kun je gebruiken als creditcard waar je boordtegoed op gestort is.

  • Met welke valuta betaal ik op het schip?

    Alle prijzen aan boord zijn in Amerikaanse dollars. Al uw uitgaven zoals drankjes, excursies en aankopen in de winkel worden op uw boordrekening gezet. Deze is gekoppeld aan uw persoonlijke account en hutnummer. U krijgt bij iedere aankoop een bonnetje dat u voor akkoord moet tekenen. Aan het einde van uw cruisevakantie ontvangt u de boordrekening in uw hut ter controle. Dit bedrag wordt hierna of van uw creditcard afgeschreven, of kunt u met contant geld betalen bij de receptie.

  • Kan ik met een pinpas betalen op deze reis of heb ik een creditcard nodig?

    Tijdens het online inchecken geeft u aan hoe u uw boordrekening wenst te betalen. U kunt hierbij kiezen uit creditcard of cash (Amerikaanse dollars). Helaas is het niet mogelijk om met uw pinpas te betalen.

  • Kan ik ook met een prepaid creditcard aan boord betalen?

    Helaas is het niet mogelijk om met een prepaid creditcard (waar je een bedrag op zet) te betalen. Omdat de rederij hierdoor niet de garantie heeft om een bedrag op te reserveren. Een alternatief is om contant geld mee te brengen of een `normale` creditcard in gebruik te nemen.

  • Kan ik mijn boordtegoed gebruiken voor fooien?

    Bij de Holland America Line is dit mogelijk.

  • Kan je in het euro vaargebied betalen met dollars?

    Dit is niet mogelijk, gezien het een Euro vaargebied is, is het niet mogelijk om met dollars te betalen.

Medisch

  • Is er een dokter aan boord?

    Op bijna elk cruiseschip bevindt zich een modern hospitaal met een scheepsarts en gediplomeerd personeel.

  • Mag ik een cruise maken nu ik zwanger ben?

    Ja dit mag, alleen is dit beperkt. Je mag tot 24 weken zwangerschap aan boord. Hierna is dit niet meer toegestaan. Hiervoor mag je aan boord met een gezondheidsverklaring van uw verloskundige.

  • Ik neem een rolstoel of rollator mee voor de lange afstanden, is dit een probleem?

    Dit is geen enkel probleem. Wel vindt de rederij het altijd prettig om te weten dat je een rolstoel of een rollator meeneemt. Houdt er wel rekening mee dat je de rolstoel of rollator indien je deze niet gebruikt, in de hut moet plaatsen.

  • Ik neem een rolstoel of rollator mee en heb aanpassingen in de hut nodig, is dit een probleem?

    Dit is over het algemeen geen probleem. Houdt er rekening mee dat er niet veel aangepaste hutten aan boord van cruiseschepen aanwezig zijn. Hierdoor zijn deze snel volgeboekt. Houdt er wel rekening mee dat je de rolstoel of rollator indien je deze niet gebruikt, in de hut moet plaatsen.

  • Word ik zeeziek tijdens een cruise?

    De meeste schepen zijn zo stabiel dat je vaak niet eens in de gaten heeft dat je aan het varen bent. Het kan voorkomen dat je ziek wordt door bijvoorbeeld weersomstandigheden. Gelukkig kun je dit makkelijk voorkomen door reisziektetabletten of pleisters mee te nemen. Deze kun je uiteraard ook aan boord kopen.

  • Heb ik bepaalde vaccinaties nodig?

    Voor sommige landen kan het zijn dat je vaccinaties nodig hebt. Daarom raden we aan om even contact op te nemen met de GGD, aangezien zij u hier het beste over kunnen adviseren.

Norwegian Cruise Lines pakketupgrade: Free at sea

  • Als deel van de `Free at sea` actie heb ik de pakket upgrade gekozen waarbij ik kan dineren in een r

    Als je hebt gekozen om je pakket aan te vullen met een diner in een restaurant naar keuze dan geldt dit voor de specialiteiten restaurants. Dit zijn de restaurants die niet inbegrepen zijn in de cruiseprijs.

Rederij PONANT

  • Hoelang zijn de bedden aan boord van Ponant?

    180 x 200 cm.

Rederij: Holland America Line

  • Bestaat er een VIP check-in bij Holland America Line?

    Er is inderdaad een priority lane bij de check in. Deze kan gebruikt worden door de gasten die verblijven in bepaalde suites en gasten die minimaal een 4 sterren mariner status (loyaliteitsprogramma Holland America Line) hebben.

  • Is het toegestaan om een fles alcohol mee te nemen aan boord van de Holland America Line?

    Ja, dit mag. Het is toegestaan om een fles alcohol van maximaal 750ml (geen sterke drank) mee te nemen per persoon. Let op: je mag enkel alcohol consumeren als je ouder bent dan 21

  • Heeft de Holland America Line een uiterste datum wat betreft het inchecken?

    Je kunt tot drie dagen voor vertrek online inchecken bij Holland America Line. Indien je niet online bent ingecheckt, kun je dit ook in de haven doen, echter neemt dit meer tijd in beslag.

  • Is er bij Holland America Line op het hele schip WIFI en kost dat extra geld?

    Wifi is tegen betaling mogelijk op het schip. Aan boord heb je de mogelijkheid om een internet pakket aan te schaffen. Houdt er wel rekening mee dat deze wifi anders is dan thuis, omdat deze wifi via de satelliet gaat.

  • Hoe herken ik de transfer van Holland America Line?

    Je zult de transfer makkelijk kunnen herkennen aan het Holland America Line logo.

  • Waar vind ik de reispapieren van de transfer?

    Bij het online inchecken kun je achteraf je reispapieren downloaden. Hoewel dit de documenten zijn die je nodig hebt voor de cruise zelf, deze gelden ook automatisch voor de transfer.

  • Kan ik iemand anders meenemen als een persoon niet meer mee wilt gaan?

    Ja, dit kan. Zodra je dit meer dan 90 dagen voor verrek aangeeft, kan je kosteloos de naam wijzigen van 1 persoon. Geef je dit later aan dan 90 dagen voor vertrek. Dan kost het €50,- om de naam geheel te wijzigen.

  • Zijn er badjassen in de hutten van Holland America Line?

    Ja, deze zijn aanwezig bij zowel binnen-, buiten-, balkonhutten en suites. Let op: je mag ze niet meenemen, ze zijn enkel te gebruiken tijdens de cruise en moeten dus ook worden achtergelaten in de hut.

  • Wat zijn de kledingvoorschriften voor Holland America Line?

    Bij Holland America Line kun je aandoen waar je je fijn bij voelt. Cruisevakanties zijn overdag informeel, zowel op het schip als aan land. Voor de meeste avonden wordt nette vrijetijdskleding geadviseerd: een pantalon en een overhemd voor de heren en een jurk of nette broek voor de dames. Tijdens gala-avonden dragen de dames vaak een pakje, cocktail- of avondjurk en de heren een colbert met een das, een donker pak of een smoking.

  • Wat zijn de kledingvoorschriften voor Holland America Line?

    Bij Holland America Line kun je aandoen waar je je fijn bij voelt. Cruisevakanties zijn overdag informeel, zowel op het schip als aan land. Voor de meeste avonden wordt nette vrijetijdskleding geadviseerd: een pantalon en een overhemd voor de heren en een jurk of nette broek voor de dames. Tijdens gala-avonden dragen de dames vaak een pakje, cocktail- of avondjurk en de heren een colbert met een das, een donker pak of een smoking.

  • Wat kost een drankenpakket bij de Holland America Line?

    Het all-inclusief drankenpakket bedraagt € 45,- per persoon per dag. Dit betreft het Signature Beverage drankenpakket. Indien jullie dit drankenpakket aan boord aanschaffen bedraagt deze $56,- per persoon per dag. Alle dranken tot $11 dollar zijn hierin inbegrepen. Voor verdere informatie over drankenpakketten kijk je op: https://www.cruisereizen.nl/drankenpakket/

  • is er koffie/thee op kamer of op zijn minst een waterkoker?

    Er is geen waterkoker en/of koffie en thee aanwezig in de hut. Wel kan koffie en thee gratis besteld worden via de roomservice.

  • Wanneer is de captains diner bij HAL?

    Dit wordt over het algemeen op de eerste zee dag gehouden.

  • Welke maaltijden zijn beschikbaar aan boord?

    Naast ontbijt, lunch en een meergangendiner kunt u genieten van een kopje thee, roerbakgerechten of pastabuffet, een ijsbar en de traditionele snack ’s avonds laat. Er is 24 uur per dag gratisroomservice beschikbaar. Probeer de Dive In op het Lido Deck, waar u van hamburgers en hotdogs kunt genieten. U kunt elke avond informeel dineren in het Lido restaurant. Naast de ruimte van het Lido Restaurant bevindt zich het Canaletto Restaurant, dat klassieke Italiaanse gerechten serveert. Op alle schepen zijn opties voor dineren beschikbaar in de Pinnacle Grill, met vlees en vis van de beste kwaliteit.

Rederij: Norwegian Cruise Lines

  • Kan ik gebruik maken van de Spa in de `Haven` (Norwegian Cruise Lines)?

    De spa in de `Haven` is exclusief voor de gasten die in de Haven Suites verblijven. Verblijf je in een andere categorie hut, dan heb je helaas geen toegang tot de `Haven`.

  • Kan ik gebruik maken van de Spa in de `Haven`(Norwegian Cruise Lines)?

    De spa in de `Haven` is exclusief voor de gasten die in de Haven Suites verblijven. Verblijf je in een andere categorie hut, dan heb je helaas geen toegang tot de `Haven`.

  • Zitten er flessen water (in de cabine) bij dat Premier Beverage Package van Norwegian Cruise Lines?

    Nee, deze zitten niet inbegrepen.

Reisinformatie

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Het ideale van een cruise vakantie is, dat je veelal geen bagagebeperkingen heeft. Indien je er een vliegreis bij heeft geboekt, dan geldt de bagagevrijdom van de betreffende luchtvaartmaatschappij.

  • Zijn er excursies te boeken?

    Ja, vaak kun je al van tevoren via internet uw excursies reserveren. Ook kun je aan boord bij de shore-excursions desk uw gewenste excursie boeken. De excursies worden vaak uitgevoerd door lokale bedrijven, hierdoor is de reisleiding meestal Engels en/of Duits sprekend. De beschikbaarheid van de excursies kan nooit worden gegarandeerd.

  • Welke reisdocumenten heb ik nodig?

    Wij adviseren je altijd om met een paspoort te reizen dat nog minimaal 6 maanden tot na verblijf geldig is. Ongeacht de route die je vaart. Dit om eventuele problemen (bv het niet erkennen van een identiteitskaart als zijnde een geldig legitimatiebewijs) te voorkomen. Wij laten verder aan je over wat je met ons advies doet.

  • Kan ik eerder ontschepen dan op uw website staat aangegeven?

    Dit is vaak mogelijk, maar moet altijd aangevraagd worden bij de betreffende rederij. Houdt er echter rekening mee dat je de reis moet betalen tot aan het eindpunt (er geldt geen korting). En dat de rederij altijd het recht heeft om een route te wijzigen (ook zonder je vooraf te informeren of een reden op te geven). Hierdoor kan het zijn dat de haven waar je wilde ontschepen niet aangedaan wordt. In de meeste gevallen dien je zelf je bagage van boord te dragen indien je eerder ontscheept.

  • Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

    Je ontvangt ongeveer 10 dagen voor vertrek je reisdocumenten.

  • Wat is het adres van de Cruise Terminal in Amsterdam.

    Passenger Terminal Amsterdam, Piet Heinkade 27, 1019 BR Amsterdam

  • Ik vertrek vanaf de cruise terminal in Rotterdam, waar kan ik mijn auto parkeren?

    Je kunt je auto parkeren bij het ss Rotterdam of bij de parkeergarage De Rotterdam Cruise Terminal Wilhelminakade. 1) Het adres van Qpark Rotterdam: Wilhelminakade 300, 3072 AR Rotterdam 2) Het adres van het ss Rotterdam: 3e Katendrechtsehoofd 25, 3072 AM Rotterdam Bij het ss Rotterdam kunt je voor ongeveer €15,- per dag de auto veilig parkeren. Zodra je het parkeerterrein oprijdt bij het ss Rotterdam, kun je bij de slagboom een kaartje trekken. Normaal is het tarief €15,- per nacht, maar cruise passagiers krijgen een speciaal tarief van €13,- per nacht! Bij terugkomst kun je langs de receptie van het ss Rotterdam op vertoon van het parkeerkaartje en de instapkaart bij de receptie betalen. Handig om te weten: er rijdt een shuttle tussen de SS Rotterdam en de cruise terminal. De shuttle rijdt van maandag tot en met donderdag van 08:00 tot 11:30 uur en van 15:00 tot 18:30 uur. Van vrijdag tot en met zondag rijdt de shuttle tussen 08:30 en 19:00 uur.

  • Heb ik een visum nodig om naar de Verenigde Staten te reizen?

    Ja, om de Verenigde Staten binnen te komen, dien je in het bezit te zijn van een visum. In de Verenigde Staten heet zo een visum een ESTA. Je kunt deze o.a. aan vragen via: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ of via https://visa4travel.nl/cruisereizen/visums/visum-verenigde-staten-aanvragen/. Omdat dit soms wat langer kan duren, raden wij aan om dit tijdig aan te vragen en uiterlijk 1 week voor vertrek.

  • Heb ik een visum nodig om naar St. Petersburg in Rusland te reizen?

    Ja, een visum is nodig om vanaf het schip het binnenland van Rusland te bezoeken. Een visum kan aangevraagd worden via https://visa4travel.nl/cruisereizen/visums/visum-rusland-aanvragen/. Let wel: wanneer jullie een excursie via de rederij boeken is een visum in de meeste gevallen inbegrepen.

  • Hoe lang moet mijn paspoort geldig zijn om te cruisen?

    Om te cruisen moet je in het bezit zijn van een paspoort dat nog minimaal 6 maanden geldig is NA TERUGKOMST van de cruise

  • Ons schip vertrekt vanuit Amsterdam. Waar kan ik parkeren?

    De cruiseterminal ligt achter het Centraal Station op ongeveer 10 à 15 minuten lopen. Als u het Centraal Station via de achterzijde verlaat, ligt de terminal rechts van u. In de meeste gevallen kunt u het cruise schip in de verte al zien liggen. Indien u per auto naar Passenger Terminal Amsterdam wenst te reizen, dan kunt u uw auto parkeren in de Piet Hein garage onder de PTA. Bekijk de openingstijden, tarieven, beschikbaarheid en route hier. ( https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeergarages/overzicht/parkeergarage-piet/ ) Een voordeliger alternatief is parkeren bij parkeergarage Oosterdok. Kijk hier voor meer informatie. (https://www.parkingcentrumoosterdok.nl/ ) https://www.parkingcentrumoosterdok.nl/parkeren-bij-passenger-terminal-amsterdam/

  • Wat is de uiterste inchecktijd in de cruise terminal?

    Voor de precieze begin- en eindtijd van de check-in kun jeterecht bij de reisbescheiden, hier staat het gedetailleerd aangegeven.

  • Moet er een internationaal rijbewijs worden aangeschaft voor het rijden in het buitenland?

    In Amerika is dit aan te raden. Dit kun je kopen bij de ANWB.

  • Wat wordt er bedoeld met internationale paspoort gegevens?

    Dit zijn de gegevens van het paspoort. Niet die van een ID kaart.

Transfer

  • Hoe kan een transfer van de kade naar de binnenstad geregeld worden?

    In veel havens word er vanuit de rederij een transfer naar de binnenstad geregeld. Deze service is tegen betaling. Indien dit wordt aangeboden, wordt dit aan boord bekend gemaakt. Mocht je liever op een andere manier vervoer regelen, dan is het ook altijd mogelijk om d.m.v. een taxi of het openbaar vervoer naar de binnenstad te gaan.