De waarheid over cruises naar Venetië
Het nieuws dat men cruises zou gaan bannen in het
Guidecca-kanaal in Venetië is dus niets nieuws. Meer zelfs, deze geruchten gaan
al jaren de ronde. Het onderwerp speelde echter terug op toen eerder deze zomer
een crash plaatsvond van het cruiseschip de MSC Opera. De MSC Opera botste per
ongeluk op een kleine ferryboot en op de kade. De woorden uitgesproken door de
Italiaanse minister van transport Danilo Toninelli hielpen bovendien niet echt
om de gemoederen te bedaren. Sommige media beweren zelfs dat de minister had
gezegd dat hij op zoek zou gaan naar tijdelijke havens zodat hij niet nog eens
getuige zou moeten zijn van nieuwe invasies van de Giudecca door drijvende
paleizen die gepaard gaan met schandalen en heel wat risico’s.
Als antwoord op de beschuldigingen en harde woorden van de
minister stuurde Norwegian Cruise Line CEO Frank Del Rio de boodschap in de
wereld dat Venetië hard zou lijden onder een verbod op cruiseschepen. Hij zei
dat er binnen de Italiaanse bureaucratie zowel mensen zijn die de grootste
cruiseschepen uit het kanaal willen bannen als mensen die begrijpen wat een
invloed een verbod op de Italiaanse economie in het algemeen en de Venetiaanse
economie in het bijzonder zou betekenen. Bovendien meldde Del Rio dat er in het
slechtste geval nog verschillende alternatieve aanlegplaatsen mogelijk zouden
zijn. Hij verwacht op korte termijn dan ook geen drastische veranderingen, maar
aangezien een regering kan doen wat ze wilt, ben je natuurlijk nooit zeker.
Een korte-termijn oplossing
In tussentijd liet Toninelli het parlement al wel weten dat
hij verschillende korte-termijn oplossingen aan het bekijken was om het probeem
op te lossen, maar dat er nog geen beslissing was genomen. CLIA, the Cruise
Lines International Association, stuurde dan weer een bericht in de wereld dat
er momenteel geen verbod op cruises naar en cruiseschepen in Venetië is. CLIA
liet wel weten dat ze met alle betrokken partijen samenwerkt om tot een
oplossing te komen zodat grotere cruiseschepen bij Marittima kunnen aanmeren
zonder daarvoor langs het Guidecca-kanaal te gaan.
Op lange termijn zien we dus niet heel veel veranderen
aangezien deze discussie al jaren aan de gang is en er nog steeds geen besluit
is genomen.